Spring til indhold

SEO – hvad er det?

  • af

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Formålet med SEO er at opnå bedre placeringer på søgemaskinernes søgeresultater, ved at optimere hjemmesidens indhold og gøre hjemmesiden bedre end konkurrenternes.

Det gøres igennem en lang række tiltag som tilsammen har til hensigt, at få din hjemmeside til at opnå bedre placeringer på søgeresultaterne. I det følgende kan du finder mere information om nogle af de SEO-tiltag som kan tages i brug.

Søgeordsanalyse

Ved at foretage en søgeordsanalyse finder man frem til de søgningerne man gerne vil frem på. Disse udvalgte søgninger danner herefter fundamentet for resten af søgemaskineoptimeringen.

Søgeordsanalysen er altså afgørende for at kan optimere sit indhold, så det afspejler de søgninger man gerne vil frem på, og er af den årsag en uundværlig del af SEO.

On-Page SEO

Med On-Page SEO arbejdes der målrettet på at optimere hjemmesidens indhold, så det afspejler de søgninger man fandt frem til i søgeordsanalysen.

Her kigger man på at få optimeret tekstindholdet på hjemmesiden med de rigtige søgeord, samt på at optimere Heading Tags, Title Tags og optimering af URL’s. Ved at optimere indholdet på hjemmesiden med On-Page SEO, giver man Google og de andre søgemaskiner besked om at man er relevant for de søgninger man gerne vil frem på, og man opnår derved bedre placeringer på søgeresultaterne.

Teknisk SEO

Der findes mange tiltag indenfor teknisk SEO som man kan foretage på sin hjemmeside, så vi har udvalgt nogle af de mere vigtige tiltag at få med, hvis man gerne vil SEO-optimere sin hjemmeside.

For det første gælder teknisk SEO om at optimere brugervenligheden på hjemmesiden, hvilket gøres igennem en hastighedsoptimering af hjemmesiden, samt sikre at hjemmesiden er mobilvenlig (responsiv).

En langsom hjemmeside afskrækker besøgende fra at benytte hjemmesiden, og får flere besøgende til at forlade siden inden siden er loadet færdig. Man mister derfor mange besøgende ved at have en langsom hjemmeside, men man giver samtidig Google og de andre søgemaskiner besked om at hjemmesiden ikke opfylder de søgendes søgeintentioner (siden de besøgende forlader hjemmesiden med det samme), hvilket har den konsekvens at man bliver placeret længere nede i søgeresultaterne. Det samme sker hvis ikke man har en mobilvenlig hjemmeside, da besøgende der besøger hjemmesiden via deres mobiler hurtigt vil forlade hjemmesiden, hvis ikke den er mobilvenlig at benytte.

Dernæst gælder det om at gøre det nemt for Google og de andre søgemaskiner at finde frem til, og forstå indholdet på hjemmeside. Dette gøres igennem et SEO-tiltag kaldet Schema Markup. At gøre det nemt for Google og de andre søgemaskiner at finde frem til, og forstå indholdet på hjemmesiden, vil i sagens natur gøre det nemmere for Google og de andre søgemaskiner at placere hjemmesiden højt på de rigtige søgninger.

Linkbuilding

Linkbuilding er altafgørende for din succes med SEO. Når man arbejder med linkbuilding gælder det om at få andre hjemmesider, blogs, webshops etc. til at linke til sin egen hjemmeside.

Man kan se på linkbuilding som en slags referencer, hvor jo flere stærke hjemmesider der linker til din egen hjemmeside, jo mere besked vil Google og de andre søgemaskiner få om, at din hjemmeside må være rigtig stærk, da flere andre stærke hjemmeside linker til den. At have stærke link-referencer (populært kaldet for en link-profil), er ekstremt udslagsgivende for din hjemmesides placering på søgeresultaterne.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *