
Sponsoreret indhold
Hvis du sidder med spørgsmålet ”hvordan hænger linkbuilding og seo sammen?”, så kan du blive klogere på links og søgemaskineoptimering lige her, vi kommer nemlig ind på dette i denne artikel.
Du kan i dag ikke snakke seo uden at komme omkring linkbuilding. Det skyldes simpelthen, at betydningen af links og refererende domæner stadig har en kæmpe betydning for dine placeringer i det organiske søgeresultat på Google.
Når du arbejder med søgemaskineoptimering opdeler du typisk dette i 3 dele:
- Onpage
- Teknisk
- Links
Onpage seo handler især om dine tekster og content du har på siden. Teknisk seo kan eksempelvis handle om redirects, sitemaps og canonicals. Faktisk alt det der typisk er mere teknisk på hjemmesiden. Til sidst har vi linkbuilding – men lad os koncentrere os om de to første til at starte med.
Det er nemlig vigtigt at dit site først er gennemarbejdet (teknisk og onpage). Du skal sikre dig, at dit site teknisk performer og ikke har fejl der kan skade din seo. Derudover kan du i onpage seo eksempelvis undersøge dine konkurrenters tekster/content, for at sikre at du har noget der er mindst lige så godt. Her med fokus på blandt andet mængden af ord. Når du mener, at dit site kan performe rent teknisk og dit content/tekst er mindst lige så godt som konkurrenternes, kan du så småt begynde at rette fokus på linkbuilding.
Først og fremmest kan det siges, at være en god ide at vente med linkbuilding, indtil du har styr på onpage og den tekniske del. Det skyldes, at fejl eller manglende content/tekst kan være årsager til ringe placeringer på Google, men også sætte en stopper for, at dine links vil virke helt optimalt. Hvis du vil have søgemaskineoptimeret site kan du med fordel kontakte et seo bureau eller en ekspert.
Hvad har linkbuilding af betydning?
Der er blandt mange seo eksperter tvivl om hvad linkbuilding har af betydning i forhold seo og resultater. Nogle mener at 40% af seo og dine resultater kommer fra linkbuilding og refererende domæner. Så det er ikke til, at tage fejl af. Links er enormt vigtige og er altså et redskab og værktøj du skal benytte, hvis du gerne vil til tops på Google.
Hvor mange links skal der til for at nå 1. pladsen?
Der findes intet endeligt svar på, hvor mange links der skal til for at nå 1. pladsen – og det er der flere årsager til. Én af dem er, at det afhænger af konkurrencen på det enkelte søgeord. Hvis siderne (dine konkurrenter) der ligger i top 3 på Google, har en flot hjemmeside som fungere teknisk, 1000 ord, og 4 refererende domæner, så ved du hvilken retning du skal i.
Konklusion
Det kan derfor siges at linkbuilding skal være en del af en overordnet seo-strategi. Linkbuilding er typisk det sidste element du arbejder med i strategien og det der giver dig det sidste skub i søgeresultaterne. Linkbuilding er typisk delen der skaffer dig top 3 placeringer på søgeord med høj konkurrence. Sammenlign dit domæne med konkurrenter i søgeresultatet og analyser dig frem til hvad en 1. plads på et givent søgeord kræver.