Dette indhold er sponsoreret.
Vi kommer ikke uden om det; har du en hjemmeside, der repræsenterer dit firma eller noget andet, og ønsker du, at andre skal lægge vejen forbi og se, hvad du kan tilbyde, skal du sørge for, at de finder et link til din hjemmeside via en søgemaskine på nettet.
Mere og mere trafik på det store internet foregår gennem en søgemaskine – som oftest naturligvis Google. Det er efterhånden også velkendt, at søgemaskiner arbejder ud fra en masse algoritmer, der tilgodeser hjemmesider, der skiller sig ud på en række forskellige parametre.
Der er heldigvis fundet en smart forkortelse, som de fleste, der blot har en minimal berøringsflade med branchen, kender og ved hvad indebærer: SEO. Forkortelsen er engelsk og står for Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering på godt gammeldags jysk.
SEO er noget, enhver netbaseret virksomhed skal kende til og praktisere, hvis den vil have den mindste chance for at blive set blandt de mange resultater, som søgemaskinerne frembringer ude hos de private internet-surfere.
Bliv SEO-ekspert
Som nævnt er der en masse parametre, som afgør, hvor ”SEO-venlig” din hjemmeside er. Eller det vil sige de enkelte sider på din hjemmeside, da de hver især kan ”googles” frem. Men hvad kunne det være, der gjorde en given side SEO-venlig?
Nogen udførlig gennemgang udi søgemaskineoptimering bliver det ikke til her, men der er selvfølgelig nogle grundlæggende overvejelser, man skal gøre sig, når man søgemaskineoptimerer sin hjemmeside.
Sælger du solbriller på nettet, har du naturligvis en interesse i, at alle dem, der søger på ”solbriller”, finder din hjemmeside/webshop øverst blandt søgeresultaterne. Din udfordring er imidlertid, at der formentlig er tusindvis af andre hjemmesider, der sælger solbriller og dermed er dine direkte konkurrenter.
Du kan dog udarbejde dit ”content” – det vil sige det indhold, som er på siderne på din hjemmeside – således, at søgemaskinerne er tilbøjelige til at se din vej, når de skal levere søgningsresultater til de solbrille-glade forbrugere.
Søgemaskiner elsker links, og du kan jo eksempelvis indarbejde en masse såkaldte interne links. Interne links er links, der fremgår på én side på din hjemmeside og linker til en anden. Her er det dog vigtigt, at du benytter nogle gode såkaldte ankertekster (anchor), som skal udgøre selve linket. Jo mere naturligt dine links indgår i en given tekst, desto bedre. Det vil altså sige, at links, der udformes som ”så klik her” eller ”læs mere”, ikke er optimale ankertekster.
Søgeord er et andet ganske væsentligt parameter, du skal arbejde med. Først bør du lave en søgeordsanalyse. Dette kan gøres ved hjælp af en række forskellige tjenester og skal klarlægge, hvilke fraser og specifikke søgeord som knytter sig til din hjemmeside. Her er det vigtigt at øge ”feltet” af søgeord, så du kan få en masse af dem indarbejdet i dit content.