Der findes utrolig mange bud på, hvordan man bedst kommer til tops på Google. Googles eget bud er, at man blot skal skabe godt indhold, og så læne sig tilbage og vente på topplaceringerne. Desværre er det ikke helt så ligetil – særligt ikke, hvis man befinder sig i en branche med stor konkurrence.
Søgeord er på vej ud
Klassisk SEO er meget fokuseret på specifikke søgeord. I de gode gamle dage kunne man så let som ingenting ”keyword-stuffe” sig til gode placeringer, men den går ikke længere. Helt tilbage i 2011 lancerede Google algoritmen Panda, som bl.a. slår hårdt ned på hjemmesider, der forsøger at fylde ekstra keywords ind med henblik på at rangere højere.
Den dag i dag er mange af os dog fortsat fokuserede på specifikke søgeord, og forsøger efter alle kunstens regler at få dem integreret i vores materiale.
Sagen er dog, at Google dag for dag bliver klogere, og derfor har begrebet ”keyword” ikke længere den samme vægt som tidligere. I dag kigger Google langt mere på semantik, og forstår udmærket godt, at en søgende måske tænker på ”fårekyllinger”, selv om vedkommende skriver ”græshopper” i søgefeltet.
Det er to helt forskellige ord, men Google har adgang til statistik over milliarder af søgninger, og kan på den baggrund gennemskue langt mere, end du sikkert forestiller dig.
Topic clusters
I dag kigger Google langt mere overordnet på en given søgning, og forsøger at regne ud, hvad brugeren i virkeligheden er ude efter. En enkeltords-søgning på eksempelvis ”fårekyllinger” kan jo dække over mange ting. Måske er brugeren på jagt efter metoder til at bekæmpe insekterne. Men det kan også være, at målet er information om dem eller måske ligefrem at køb en portion fårekyllinger.
Her kigger Google i høj grad på søgehistorik og den måde du agerer i søgeresultaterne. Ret hurtigt regner algoritmen ud, hvor du er på vej hen, og forsøger at vise de mest relevante resultater.
Google vil altid forsøge at vise dig de hjemmesider, der ser ud til at vide mest om emnet. Derfor skal du ikke regne med at kunne ranke en specifik landingsside, med mindre du på samme website har en række andre sider, der også behandler emnet – måske fra forskellige vinkler.
En samling af sider, der handler om det samme emne kaldes en ”topic cluster”, og det er noget Google elsker.
Hvis vi bliver ved eksemplet fra før, kan vi trække siden https://insektorama.dk/cri-kee-faarekyllingen-fra-mulan/ frem. Siden handler om en fårekyllinge-figur i en tegnefilm. Det er umiddelbart ikke særlig relevant for hjemmesiden, den ligger på. For hovedemnet her er nemlig salg af levende fårekyllinger. Men undersiden er alligevel semi-relevant, fordi emnet trods alt er fårekyllinger.
Hvis der på hjemmesiden ligger et antal semirelevante sider, som afdækker hovedemnet fra forskellige vinkler, bliver det til en topic cluster. Og det øger chancen for, at Google betragter den samlede sum som et ekspert-sted på nettet, når det handler om fårekyllinger.
Links er stadig aktuelle
Godt indhold er dog sjældent nok til at komme helt i mål. Google kæmper en brav kamp for at overbevise os om, at eksterne links til en side ikke længere har den store betydning, og at det kun er indholdet, der tæller. I praksis viser det sig dog gang på gang, at netop links fra andre sider kan være den faktor, der løfter en hjemmeside det sidste stykke op i søgeresultaterne.
God SEO handler dermed i dag om mindst tre ting: Lav godt indhold, afdæk dit emne fra alle vinkler, og sørg få at få indgående links til dit materiale.