Brug online-medierne til at få dit budskab ud til din målgruppe
Hvis du er selvstændig og skal sælge et produkt eller en ydelse, er en af de allerbedste måder at markedsføre sig på at gøre det online. Og hvordan det tænker du måske? Der er ufattelig mange måder, metoder og begreber, du skal have styr på. Men bare rolig, vi tager dig gennem nogle steps her, så du nemt og hurtigt kan komme i gang med at fange kunderne online på forskellige måder. Men sørg for at gør det klart, hvad de forskellige typer markedsføring, kan gøre for dig og dit produkt, inden du går i gang. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at du skal benytte dig af samtlige metoder og slet ikke på samme tid. Det er forskelligt og afhængig af, hvad du vil og hvad du tilbyder.
Markedsføring på SoMe
SoMe er en forkortelse for Sociale Medier, som dækker over alt fra Instagram til Facebook til TikTok osv. Du skal først af alt finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig. Er de på Facebook så skal du annoncere dér og ikke på TikTok – og omvendt naturligvis. Når du har fundet ud af, hvor din målgruppe befinder sig, så lav en plan over, hvordan du vil ramme din målgruppe. Det gør du først af alt ved at skabe inspirerende contet i form af tekst, billeder og video. Igen er det lidt afhængig af, hvad din målgruppe er til, men som udgangspunkt er diverserende content godt, så der både er lidt video, billeder og tekst. Du kan med fordel både være en god blanding af organisk og betalt content. Organisk er de opslag, der ikke kommer penge i, som altså ikke er betalt. De når som oftest ikke helt ligeså langt ud, men hvis dit content er fængende nok, kan det sagtens gøre det. Det når til gengæld ud til dine følgere/din hovedmålgruppe, hvorimod betalt content kan nå ud til væsentlig flere, men ikke nødvendigvis 100 % din målgruppe.
Skab omtale med pressemeddelelser
En anden rigtig god måde at skabe opmærksomhed på, er ved brug af pressemeddelelser. Det kan det i hvert fald være. Igen er det vigtigt, at du sørger for at finde ud af, hvad du vil sige, og hvem du vil sige det til. Har du en lokal butik, der kun sælger varer på Ærø, så er det nok ikke en god idé at sende en pressemeddelelse ud til hele landet. Find de medier, der passer til dit produkt og til dit lokalområde. Tilbyder du derimod online PR eller markedsføring, som kan være aktuel for hele landet, kan det være en god idé at ramme bredt. Men husk på at medierne modtager et utalt af pressemeddelelser, de skal nagivere i, så fat dig i korthed, kom til sagen hurtigt og vær klar i spyttet om, hvad dit budskab er, så der ikke hersker tvivl.
SEO
SEO er nærmest et must for en virksomhed med online placering. Det betyder søgeordsoptimering på “dansk”, og i bund og grund betyder det, om du er synlig, når folk googler dine produkter eller dit navn. Jo større fokus du har på det og jo mere SEO, du får lavet, jo højere op vil du komme i søgninger. Derfor er det alfa omega, at du får bygget det op rigtig hurtigt, så kunderne kan finde ind til din hjemmeside og dit produkt.
Prøv dig frem
Du må gerne prøve dig frem undervejs og rette til, hvis du gør dig erfaringer – faktisk er det vigtigt. Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at dét, de andre gør, fungerer for dig. Måske fungerer det vildt godt, at du laver video content hvor imod tekst og billeder ikke fungerer på samme måde. Gør dig overvejelser og erfaringer undervejs og tilpas, så du får det bedste produkt. På den måde rammer du din målgruppe bedst, og dermed får du mest succes.