Måske har du hørt om SEO – eller søgemaskineoptimering – før, eller måske er begrebet helt nyt for dig. Det kan også være et svært emne at gøre sig klog på, men alligevel er det en vigtig del af online markedsføring.
En stor, og også omdiskuteret, del af SEO er linkbuilding. Lige netop det emne, kan du blive klogere på her.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding kan ses lidt som en slags anbefalingssystem. Har ens virksomhed en god og troværdig profil, vil andre have lyst til at anbefale den og dermed linke til dens hjemmeside.
Der findes overordnet set tre typer linkbuilding:
- Ekstern linkbuilding
- Intern linkbuilding
- Udgående linkbuilding
Den eksterne linkbuilding handler om få relevante links fra andre hjemmesider til ens egen. Det er dem, der skaber mest værdi for din hjemmeside, fordi det er dem, google vægter højest. Lidt ligesom du formentlig vil tænke positivt om en virksomhed mange af dine venner har anbefalet til dig.
Den interne linkbuilding handler om den interne struktur, der er på din hjemmeside. Det er de links, der er på dine undersider, og de skal helst fungere på en måde, der er relevant for dem, der besøger hjemmesiden, og hjælpe dem med at navigere på siden.
Den udgående linkbuilding er de links der er til andre hjemmesider, der kan give dine besøgende mere værdifuld og relevant information.
Hvis du gerne vil vide endnu mere om linkbuilding, kan det være en god idé at læse en mere udførlig linkbuilding guide, hvor du vil kunne finde en masse brugbar information og svar på dine spørgsmål.
Derfor skal du lave linkbuilding
Linkbuilding kan være gavnligt, uanset hvilken branche du er i. Som nævnt, er linkbuilding jo en form for anbefalingssystem, og gode anbefalinger er vigtige i alle brancher.
Hvis du får godt styr på linkbuilding, kan det give din hjemmeside en bedre rangering på google. Det vil sige, at den dukker op blandt nogle af de første søgeresultater, når folk søger efter bestemte nøgleord.
Du kender sikkert selv det at google noget og kun gå ind på de første par hjemmesider, der dukker op. Man klikker sig sjælendt videre til de næste sider med søgeresultater. Derfor vil en bedre rangering på google være lig med flere besøgende på din hjemmeside og i sidste ende flere kunder i butikken.
Kom i gang med linkbuilding
En nem måde at komme i gang med linkbuilding er at starte med den interne linkbuilding. Det er nemlig noget, du helt selv styrer. Kig din hjemmeside igennem og overvej, hvornår det giver mening at linke til hvilke undersider.
Når du har styr på det, kan du rykke videre til den eksterne linkbuilding. Her findes der flere forskellige strategier. Det kan f.eks. være at oprette en ekstern blog, hvor du linker til din hjemmeside, at skabe indhold, der naturligt lægger op til deling eller du kan bede dine kunder om at linke til din hjemmeside. Hvilken strategi, der er den bedste, kommer helt an på hvilken type virksomhed, du har.